/Files/images/struktura_ta_organi_upravlinnja_zakladu_osvitu.jpg

Управлінські органи в закладі освіти

З метою оптимізацїї управління життєдіяльністю ліцею створюють органи управління, діяльність яких дає змогу враховувати потреби учасників освітнього процесу. Наявність розгалуженої структури управлінських органів у ліцеї вимагає організації їх взаємодії, координації роботи всіх підрозділів.
До структури управлінських органів у ліцеї належать:
— органи колегіального управління ліцеєм (конференція, рада ліцею, педагогічна рада, нарада при директорі, його заступниках);
— адміністрація ліцею (директор, його заступники з навчально - виховної, господарської роботи);
— органи громадського самоврядування (учнів (учнівське самоврядування), учителів (профспілковий комітет, методична рада), батьків (батьківський комітет).

Органи колегіального управління ліцеєм

Органами колегіального управління ліцеєм є конференція, рада ліцею, педагогічна рада, нарада при директорі, його заступниках. Їх діяльність координується залежно від потреб колективу і завдань ліцею.
Конференція є вищим колегіальним органом громадського самоврядування ліцею. Делегатів конференції з правом голосу обирають збори учнів II та III ступенів, збори вчителів та інших працівників, збори батьків і представників громадськості в однаковій кількості від кожної категорії. Конференція затверджує Статут, вносить корективи, розробляє напрями розвитку ліцею, підвищення ефективності освітнього процесу, здійснює пошуки додаткового фінансування, зміцнення матеріально-технічної бази. За необхідності створює тимчасові, постійні комісії з різних напрямів діяльності ліцею, визначає їх повноваження. Скликається радою ліцею один раз на рік.
Кожен ліцей на основі типового Статуту з урахуванням соціальних, економічних, національних та регіональних особливостей розробляє свій Статут.

Статут ліцею—сукупність норм і правил життя колективу з урахуванням його особливостей і перспектив розвитку.

Він не повинен суперечити основним державним документам про ліцей, обмежувати права учасників освітнього процесу (вчителів та учнів). Затверджується її засновником та реєструється відповідним органом державного управління освітою.
Раду ліцею обирають на конференції або на загальних зборах ліцею.

Рада ліцею—орган колегіального управління справами ліцею, вирішення найважливіших питань щодо удосконалення освітнього процесу.

До складу ради обирають представників педагогічного колективу, учнів II та III ступенів, батьків (або осіб, які їх замінюють) і громадськості. Очолює її представник батьківської громадськості ліцею. На чергових виборах склад ради оновлюють не менш ніж на третину.
Рада ліцею займається управлінськими проблемами, які раніше перебували в одноосібній компетенції директора. Вона реалізує рішення конференцій колективу ліцею; представляє інтереси ліцею в державних і громадських органах, забезпечує соціальний захист неповнолітніх; визначає зміст, методи, форми організації навчання й виховання; встановлює режим роботи ліцею; здійснює контроль за роботою, проводить атестацію педагогічних працівників, вносить пропозиції щодо кваліфікаційної комісії про присвоєння вчителям кваліфікаційних категорій; контролює витрату бюджетних асигнувань на ліцей; заслуховує звіти про роботу директора, його заступників, учителів, виносить пропозиції щодо продовження або припинення їх повноважень; захищає працівників ліцею й адміністрацію від необґрунтованого втручання в їх професійну та посадову діяльність.
Протягом року основну роботу в раді виконують педагогічний, батьківський та учнівський сектори, які збираються раз на чверть, заслуховують відповідальних за певні ділянки роботи, намічають шляхи виконання прийнятих рішень. Президія ради, до якої входять адміністрація та керівники секторів, здійснює оперативне керівництво ліцеєм.
Педагогічну раду створюють для розгляду складних питань організації освітнього процесу, підвищення кваліфікації та професійної майстерності педагогів. До її складу входять учителі, вихователі груп подовженого дня, адміністрація ліцею. Очолює її директор ліцею.
Роботу педагогічної ради планують у довільній формі відповідно до потреб ліцею. Члени ради мають право виносити на її розгляд усі питання освітнього процесу. Кількість засідань педагогічної ради визначається їх доцільністю, але вона повинна збиратися не менше чотирьох разів на рік. При педагогічній раді створюють підзвітні їй методичні секції.
Нараду при директорі використовують для вирішення термінових питань, пов'язаних з організацією освітнього процесу (аналізу успішності учнів, дисципліни в ліцеї, для організації позакласної діяльності). Інколи нарада розглядає роботу окремих учителів, виконання стандартів освіти тощо. Участь у них є обов'язковою для викладачів, адміністрації. Періодичність проведення визначає директор ліцею.
Наради при заступниках директора розглядають поточні проблеми, що стосуються їх адміністративної компетенції. Періодичність проведення визначається планом роботи ліцею.

Управлінська діяльність адміністрації закладу

Управління сучасним ліцеєм є складною системою з багатьма внутрішніми взаємозв'язками. Його ефективність багато в чому залежить від правильного розподілу обов'язків в адміністрації ліцею, до якої належать директор, заступники з навчально - виховної та господарської роботи.

Директор закладу. Його діяльність регламентується Положенням про загальноосвітній навчальний заклад, згідно з яким директором може бути тільки громадянин України, який має вищу педагогічну освіту на рівні спеціаліста або магістра, стаж педагогічної роботи не менше 3 років, успішно пройшов атестацію керівних кадрів освіти у порядку, встановленому Міністерством освіти і науки України. Він є найвищою посадовою особою в ліцеї діє від імені ліцею, представляє її в усіх організаціях, розпоряджається її майном і коштами, укладає договори, видає фінансові доручення, відкриває у банку рахунок, розпоряджається кредитами, видає накази по ліцею, його вказівки є обов'язковими для її учнів та учителів. Директор організовує планування змісту та забезпечення освітнього процесу, несе за нього відповідальність. До його обов'язків належить також піклування про здоров'я, безпеку учнів, про створення умов для позакласної та позашкільної роботи. Директор наділений адміністративною владою, і від уміння користуватися нею залежить його авторитет. Він не може бути консервативним виконавцем інструкцій, а мусить бути творчим керівником. Важливо, щоб він був наділений такими рисами, як демократизм, вимогливість, самовимогливість, чесність, відвертість, дипломатичність, мобільність, чуття нового тощо. Директор ліцею керує роботою своїх заступників, узгоджує спільну діяльність адміністрації ліцею з громадськими організаціями, вчителів та учнів, відповідає за комплектування класів і працевлаштування випускників. Один з найголовніших напрямів його роботи — добір і розстановка педагогічних кадрів. У сфері його компетенції організація роботи ради ліцею, педагогічної ради, батьківського комітету, батьківського всеобучу, загальне керівництво методичною роботою, освітнім процесом, координація позакласної роботи вчителів. Директор несе відповідальність за організацію роботи з охорони праці і техніки безпеки, забезпечення гігієни праці учнів і вчителів.

Заступники директора з навчально-виховної роботи. Організовують і контролюють процес навчання ліцеїстів, їх загальноосвітню і трудову підготовку, всебічний розвиток і поведінку. Контролюють виконання навчальних планів і програм, якість знань, умінь і навичок учнів. Здійснюють керівництво методичною роботою з учителями ліцею, складають і контролюють розклад уроків, графіки факультативних і гурткових занять, контрольних, проведення лабораторних робіт, навчальних екскурсій. Відповідають за звітність із питань освітнього процесу, організовують методичну роботу предметних комісій та методичних об'єднань, діяльність ліцеїв передового досвіду кращих педагогів. Контролюють роботу бібліотеки ліцею, навчального сектора шкільного самоврядування. Контролюють роботу груп подовженого дня. Організовують позакласну виховну роботу і дозвілля учнів, надають необхідну допомогу класним керівникам, вихователям та іншим працівникам школи, які залучаються до виховної роботи з учнями. В їх обов'язки входить організація і координація художньої самодіяльності, туризму та краєзнавчої роботи, підготовка і проведення традиційних свят ліцею та державних свят, організація чергування класів по ліцею. Вони підтримують зв'язок зі службою у справах неповнолітніх, консультують батьків, керівників гуртків щодо організації праці з дітьми.

Заступник директора з господарської роботи. Відповідає за збереження приміщень і майна ліцею, за матеріальне забезпечення освітнього процесу, санітарний стан ліцею, протипожежну охорону, правильну організацію роботи обслуговуючого персоналу.

Органи громадського самоврядування

З метою демократизації управління, налагодження зворотного зв'язку, поточного коригування управлінських рішень у закладі освіти діють органи громадського самоврядування учнів (учнівське самоврядування), учителів (профспілковий комітет, методична рада), батьків (батьківський комітет школи (класу), повноваження яких визначає Статут школи. Вони є дієвим засобом формування громадської думки, сприяють діалогізації взаємин з адміністрацією.

Учнівське самоврядування. Є найавторитетнішим органом учнівського самоврядування, склад якого обирають на учнівських зборах школи (класу). Його діяльність є свідченням реалізації права учнів на участь в управлінні школою, захист своїх прав. Школа визнає повноваження представників самоврядування, надає їм необхідну інформацію, сприяє участі у вирішенні питань, пов'язаних з організацією навчання, різноманітних видів діяльності і дозвілля учнівського колективу.

Профспілковий комітет. Відповідно до законодавства персонал школи (педагогічний, адміністративно-господарський, медичний, навчально-допоміжний, обслуговуючий) має право вільно об'єднуватись у профспілки. Адміністрація школи погоджує з профспілковим комітетом штатний розклад, навчальне навантаження, умови праці персоналу, укладає угоди про охорону праці, повідомляє про скорочення робочих місць (не менш ніж за три місяці).

Методична рада. Є колегіальним органом педагогічних працівників, обов'язок якого — сприяти розвитку та удосконаленню методики освітнього процесу, професійної майстерності і творчого зростання вчителів і вихователів. Вона аналізує та обирає найоптимальніші варіанти змісту освіти (навчальних планів, програм, підручників), форм і методів освітнього процесу, способів їх реалізації, організовує роботу з підвищення кваліфікації педагогічних працівників, вивчення, узагальнення і поширення передового досвіду.

Батьківський комітет школи (класу).Є органом батьківського самоврядування, склад якого обирають на батьківських зборах. Метою його діяльності є сприяння виконанню статутних завдань школи, забезпечення єдності педагогічних вимог до учнів та надання допомоги сім'ї у вихованні й навчанні дітей. Комітет діє згідно з тимчасовим положенням, його рішення, які мають рекомендаційний характер, обов'язково розглядає адміністрація школи. Батьківський комітет зобов'язаний дотримуватися Статуту школи, виконувати рішення, розпорядження адміністрації щодо організації освітнього процесу, захищати учнів від будь-яких форм фізичного та психічного насилля, пропагувати здоровий спосіб життя. Свої зусилля здебільшого він спрямовує на розвиток матеріально-технічної бази, фінансове забезпечення школи, сприяння роботі учнівських об'єднань за інтересами.

Кiлькiсть переглядiв: 584

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.